Peter en de wolf
Muziek

Peter en de wolf

Wie is de Wolf?

 foto 1; 1,3MB

Binnenkort gaan jullie naar een muziekvoorstelling. Vijf musici (je ziet ze hier op foto!) en een verteller laten jullie het verhaal en de muziek horen en zien over Peter, een nieuwsgierige jongen, zijn vriendjes en een wolf. Hoe het verhaal precies gaat, verklappen we nog niet. Wat je wel mag weten is dat de wolf een belangrijke rol speelt in deze muziekvoorstelling …

  1. Bekijk samen de twee filmpjes via deze link.
    Waar denk je dat de wolf in Nederland gezien is? Waarom juist daar?
  2. Bedenk wat je wilt weten over de wolf en ga op onderzoek. Maak een 'woordspin' op werkblad A.
Schermafbeelding 2015-09-21 om 16.30.40

3. Kennen jullie beroemde wolven?

Zoek een afbeelding of teken ze na op je werkblad A.

4. Welk muziekfragment past het beste bij de wolf? Waarom vind je dat?

Les 1 - Wolvenmuziek

  1. Luister hier naar muziek over de wolf.

Kun je je voorstellen dat dit teken _ anders klinkt dan dit teken - - -?

Kun je je voorstellen dat dit teken ~ anders klinkt dan dit teken ... ?

Verzin nu zelf 4 tekens voor de 4 geluiden van de wolf.

2. Maak met je groepje jullie eigen wolvenmuziek.

3. Maak samen met de klas wolvenmuziek. Voer jullie wolvenmuziek uit samen met track 2.

Les 2 - Muziek maken!

foto 5
  1. Vertel wat je ziet op deze foto. Wat valt je op?
  2. Oefen samen de ritmeblokken op werkblad C.
  3. Vul het tweede gedeelte van werkblad C in en maak een eigen compositie.
  4. Presenteer je compositie aan de groep.

Les 3 - Naar het concert

Bekijk samen het filmpje.

Wat vond je het belangrijkste dat in het filmpje verteld werd?

Ben je al eens naar een concert/voorstelling gegaan?

Welke onderwerpen uit het filmpje heb je toen meegemaakt?

Waar ga jij tijdens deze voorstelling op letten?

Les 4 - Peter, de wolf … en ik

  1. Bekijk de trailer van de voorstelling.

Hoe ging het verhaal ook alweer, over Peter en de wolf?
Wat vind je nu van wolven?
Hoeveel verschillende muziekinstrumenten heb je gezien?
Benoem ze allemaal!
Welk instrument sprak je het meeste aan? Waarom vond je dat?

  1. Bekijk werkblad D. Welke voetafdruk herken je? Luister naar de muziek en geef met een streepje aan welke voetafdruk past bij elk muziekfragment.

Track B

3.Wat vind jij opvallend aan de klank van ieder instrument? Schijf dit op werkblad D.

4.Extra: bekijk het filmpje. Welke instrumenten herken je? Welke muziek herken je?

Hoe is dit filmpje gemaakt, denk je?

3. Extra: tijdens de voorstelling vraagt de grootvader van Peter zich af wat er zou zijn gebeurd als Peter de wolf niet gevangen zou hebben. Peter is in dit verhaal stoer, een durfal, om zo in de boom te springen en met het touw de wolf te vangen. Maar wat als hij dat niet had gedaan? Was grootvader dan naar buiten gekomen, had hij uren in de boom gezeten, had de kat wellicht de stoute schoenen aangetrokken? Of hadden de jagers de wolf te pakken gekregen? Of …?

Bedenk zelf een eind aan het avontuur en schrijf dit op in een kort verhaal.

foto 6

Binnenkort ziet en hoort u met uw leerlingen de muziekvoorstelling Peter en de wolf. Het stuk is gecomponeerd door Sergei Prokofjev (1891-1953) voor spreekstem en orkest en ging in 1936 in Moskou in première. De voorstelling van philharmonie zuidnederland is een bewerking voor blaaskwintet (vijf musici van het symfonieorkest) en een verteller of vertelster. Philharmonie zuidnederland is het professionele orkest van de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland.

Het verhaal gaat over Peter, een jongen die zonder toestemming van zijn grootvader de tuin uit loopt. Daar ziet hij hoe een kat een vogeltje probeert te vangen. Grootvader roept Peter terug en waarschuwt hem dat er wolven in de buurt zijn, maar Peter gaat toch weer kijken naar wat er buiten gebeurt. Net op dat moment komt er een hongerige wolf het bos uit en …

Tijdens de voorstelling verzint Peter een slimme list en zorgt ervoor dat de wolf door de jagers gevangen wordt.

Met een korte lessenreeks bereidt u de leerlingen voor om de voorstelling optimaal te beleven. In de lessen maken de leerlingen kennis met de onvergetelijke muziek van Sergei Prokofjev, maken ze zelf muziek (onderzoeken en creëren) en reflecteren ze op wat ze gehoord en gezien hebben.

Peter en de wolf wordt uitgevoerd door:
Michiel Bijmans, acteur en regie;
Angela Schneidt-Stone, fluit;
Tanja van der Kooij, hobo;
Karel Plessers, klarinet;
Lucas Bos, fagot;
Cleo Simons – hoorn;
Marloes Hankel verzorgde de kostuums.

Het project Peter en de wolf is ontwikkeld door philharmonie zuidnederland in samenwerking met Anemos Arts Ensemble en toneelgroep Nieuw Repertoire.

Meer informatie over philharmonie zuidnederland

Hier vindt u extra lesmateriaal bij Peter en de wolf, gemaakt door philharmonie zuidnederland

Algemene informatie over het orkest, muziekinstrumenten en componisten

De trailer van Peter en de wolf :